ADHD a nauka

Natalia Nowak

Jak uczyć się z dzieckiem z ADHD i trudnościami w koncentracji?


Rodzice odgrywają kluczową rolę w wychowaniu i rozwoju dzieci. Najczęściej to właśnie oni starają się pomagać dzieciom w nauce nowych rzeczy, tak aby stawały się samodzielne i odpowiedzialne. Dlatego tak ważna jest świadomość, że prawidłowa, pomysłowa organizacja codziennych czynności, może znacząco ułatwić obowiązki całej rodziny i zbudować wzajemne zaufanie. W przypadku dzieci z ADHD jest to wyjątkowo istotne, z racji że potrzebują one więcej czasu, cierpliwości i starań ze strony rodziców do prawidłowego funkcjonowania.

Co to jest ADHD?


To inaczej zespół nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi. Rozwija się wczesnym dzieciństwem i objawia się nadmierną ruchliwością, impulsywnością i zaburzeniami w koncentracji. Dzieci takie są ciągle pobudzone, ciężko się skupiają podczas nauki czy wykonywania różnych obowiązków.

Zasady, które pomagają dziecku w nauce:


1. Stała pora dnia odrabiania lekcji

Niekoniecznie musi to być ta sama godzina, ale na przykład ustalenie, że zawsze po obiedzie będziemy robić zadania domowe. Przed rozpoczęciem przypomnijmy kilkakrotnie o tym, co ma nastąpić, by uniknąć zaskoczenia oraz bardziej zmotywować dziecko. Ważne jest aby wyznaczyć przedział czasowy na naukę, czyli początek i koniec, który pomaga stworzyć taką perspektywę zakończenia pracy i zyskania czasu wolnego.

2. „Puste biurko”

Ograniczenie zbędnych bodźców do minimum jest w pracy z takimi dziećmi bardzo pomocne. Najlepsze jest własne biurko, ale może również być to duży stół, ważne jedynie by blat był pusty, a pozostały na nim tylko najpotrzebniejsze rzeczy do nauki. Miejsce, w którym dziecko się uczy nie powinno dostarczać hałasów z zewnątrz, dlatego warto postawić biurko z dala od okna, najlepiej przy pustej ścianie, by nic nie przeszkadzało w skupieniu. Niektóre dzieci lepiej pracują przy włączonej muzyce, bądź ucząc się na ziemi, oczywiście możemy na to pozwolić.

3. Motywacja

Czas skupienia na pracy u dzieci z ADHD może być różny, dlatego warto robić krótkie przerwy w trakcie nauki. Ważne by nie wykorzystywać takiej przerwy na telewizję, komputer czy wyjście na podwórko. Z czasem starajmy się zmniejszać ilość przerw i wydłużać czas skupienia na zadaniach. Pomocna w tym będzie motywacja ze strony rodzica, np. zwrócenie uwagi na ważne informacje w zadaniu, tak by zainteresować dziecko. Wszystko co nowe, nietypowe pomaga w skupieniu. Ważne są też pochwały za każde dobrze zrobione zadanie. Na koniec zawsze pomagajmy dziecku spakować tornister. Pamiętajmy też o jednym dniu wolnym od nauki!

Przeczytaj również:

Udostępnij post

Share on facebook
Share on twitter
Share on pinterest
Share on email
Przewiń do góry

Ta witryna używa plików cookie. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie. Więcej informacji na ten temat znajdziesz w Polityce prywatności.